Views: 70
Osrednja misel besedila/pridige: Če se ne rodiš od zgoraj, ne moreš videti Božjega kraljestva.
Med farizeji pa je bil človek, ki mu je bilo ime Nikodém; bil je prvak med Judi. Ponoči je prišel k Jezusu in mu rekel: »Rabi, vemo, da si prišel od Boga kot učitelj; kajti nihče ne more delati teh znamenj, ki jih ti delaš, če ni Bog z njim.« Jezus je odgovoril in mu rekel: »Resnično, resnično, povem ti: Če se kdo ne rodi od zgoraj, ne more videti Božjega kraljestva.« Nikodém mu je dejal: »Kako se more človek roditi, če je star? Mar more drugič v telo svoje matere in se roditi?« Jezus mu je odgovoril: »Resnično, resnično, povem ti: Če se kdo ne rodi iz vode in Duha, ne more priti v Božje kraljestvo. Kar je rojeno iz mesa, je meso, in kar je rojeno iz Duha, je duh. Ne čudi se, da sem ti rekel: Morate se roditi od zgoraj. Veter veje, koder hoče, njegov glas slišiš, pa ne veš, od kod prihaja in kam gre. Tako je z vsakim, ki je rojen iz Duha.« Nikodém je odgovoril in mu rekel: »Kako se more to zgoditi?« Jezus mu je odvrnil: »Ti si učitelj v Izraelu in tega ne veš? Resnično, resnično, povem ti: Govorimo o tem, kar vemo, in pričujemo o tem, kar smo videli, toda našega pričevanja ne sprejemate. Če ne verjamete, kar sem vam govoril o zemeljskih stvareh, kako boste verjeli, če vam bom govoril o nebeških? Nihče ni šel v nebesa, razen tistega, ki je prišel iz nebes, Sina človekovega. In kakor je Mojzes povzdignil kačo v puščavi, tako mora biti povzdignjen Sin človekov, da bi vsak, ki veruje, imel v njem večno življenje (Evangelij po Janezu 3,1–15).
Večina ljudi danes gleda na večnost takole:
Ko umreš, greš do vhoda v nebesa. Tam na eno stran velike tehtnice položijo tvoja dobra dela, na drugo stran pa tvoja hudobna dela. Če tvoja dobra dela pretehtajo tvoja hudobna dela, te sprejmejo v nebesa, kjer boš okušal večno blaženost. Sodoben dodatek k temu je pogled, da je Bog takšen kot ljubeč dedek in če si blizu pravega rezultata, bo iz svoje dobre volje na tehtnici nekaj primaknil v tvoje dobro.
V času Nikodema so mnogi verovali, da tvojo večnost določa tvoja rasa (judovska) in tvoja sposobnost izpolnjevanja Mojzesove postave. Pomembna resnica:
Nagnjeni smo k temu, da ustvarimo Boga po svoji podobi, namesto da bi dovolili Bogu, da nas spremeni v svojo podobo.
Kontekst odlomka:
- namen Janezovega pisanja (Evangelij po Janezu 20,30–31)
- Evangelij po Janezu je razdeljen na dva dela: Jezusovo življenje in delovanje, pogl. 1–12.
Jezusovo trpljenje in vstajenje, pogl. 13–21.
- Janez uporablja sedem znamenj ali čudežev in sedem izjav (izjav JAZ SEM), da poudari bistvo.
- Trije ključni elementi v evangelijski pripovedi:
- Kaj je Jezus storil.
- Kaj je Jezus rekel.
- Odziv ljudi.
- Ključne točke v 2. poglavju:
Jezusovo prvo znamenje, spremenitev vode v vino na poroki v Kani, ponazarja suverenost Jezusa kot Stvarnika, ki milostno skrbi za svoje ljudstvo. (Gl. Jn 1,14). Jezus gre v Jeruzalem na praznovanje pashe. Ko je tam, očisti tempelj, dela znamenja in uči. Mnogo jih verjame, nekateri pa dvomijo ali se sprašujejo. Evangelij po Janezu 3: Nikodem pride ponoči, da bi Jezusu postavil nekaj vprašanj. Nekaj se zanj in za njegov pogled na Mesija ne ujema. Vemo, da si prišel od Boga, ampak …
Jezus odgovori s tremi izjavami »Resnično, resnično«:
1. Resnično, resnično: »Če se kdo ne rodi od zgoraj, ne more videti Božjega kraljestva.«
- Jezus pozna Nikodemovo srce in se takoj dotakne pomembne teme. (Gl. 2,24–25)
- Kako je to mogoče? Vsak ve, da si »odrešen«, če si Jud in izpolnjuješ Mojzesovo postavo.
Farizeji so poudarjali 613 zapovedi v Stari zavezi – 248 zapovedi, kaj moraš delati, in 365 zapovedi, česa ne smeš.
- Jezus govori o duhovnem oz. ponovnem rojstvu
Duhovno ponovno rojstvo je suvereno delo Božje milosti, ko Sveti Duh podari večno življenje tistim, ki verujejo v Jezusa kot Odrešenika in Gospoda.
- Dobra dela ne bodo nikoli dovolj! Primarno jih motivirata prevzetnost in samopravičnost. Gl. Psalm 14,3; 53,3(4).
- Apostol Pavel pravi, da je namen postave, da nam pokaže naš greh in nezadostnost. Gl. Rim 3 (v. 20).
- Odrešitev je z milostjo po veri! Tega ne najdemo samo v Pismu Efežanom 2,8–9, ampak tudi v življenju Abrahama. Gl. Prvo Mojzesovo knjigo 15,1–6, tudi Jezus je večji od Abrahama (Jn 8,39 in naprej).
Heb 11,1: »Je pa vera obstoj resničnosti, v katere upamo, zagotovilo stvari, ki jih ne vidimo.« Psalm 51: David, Bog išče ponižno in potrto srce.
2. Resnično, resnično: Roditi se moraš iz vode in duha.
- To so zelo pomembne starozavezne teme. Voda in duh.
2 Mz 17, voda iz skale 1 Mz 1, gibanje v stvarjenju
1 Kor 10,4; Jn 4,14 »živa voda« 1 Mz 2, življenjski dih za človeka
2 Mz 30,18, obredno umivanje Božja slava v šotoru & templju
Jn 1, Janezov krst Elija, Ezekiel
- Najpomembnejše besedilo: Ezekiel 36,25–28 / Pismo Titu 3,4–7. Sveti Duh očiščuje in premika.
3. Resnično, resnično: Ne »veruješ« vame. (Gl. Jn 1,12–13)
- Nikodem je imel zelo trdno predstavo o Mesiju.
- Jezus mu je dal dva starozavezna primera:
- Daniel 7: »Sin človekov«, to je edinorojeni Sin Očeta, Bog v mesu, ki je prišel rešit in sodit svet.
- Četrta Mojzesova knjiga 21,4–9: »Bronasta kača«, tisti, ki so ga sprejeli in verovali, bodo odrešeni. (Gl. Jn 1,12–13)
- Jezus kaže na svojo smrt, beseda »povzdignjen« je uporabljena še dvakrat v Evangeliju po Janezu, in sicer v 8,28; 12,32. Jezus nenehno kaže na svoje trpljenje in vstajenje.
- Jezus je »Božje Jagnje«, ki odvzema greh sveta, Jn 1,29.
Preberite Pismo Galačanom 3,10–14
Zaključek: Za tiste, ki iščejo Božje kraljestvo in večno življenje:
Priznaj svojo duhovno nezadostnost, svojo potrebo po odrešitvi. Veruj v Jezusa kot Božji edini način odrešitve. Priznaj, da je Jezus tvoj Odrešenik in Gospod, odvrni se od svojega greha in od sebe. Posveti svoje življenje hoji za njim in ga oznanjaj drugim.
Za tiste, ki že verujejo; duhovno ponovno rojstvo je …
- Suvereno delo Božje milosti in usmiljenja.
- Preobražajoče, življenje spreminjajoče, opazno. Iz smrti v življenje.
- Šele začetek; opravičenje – posvečenje – poveličanje.
- Trajno, ne moreš se »ne ponovno roditi«.
Povzeto po nedeljski pridigi iz Evangelijske krščanske cerkve iz Ljubljane.
J. P. Manley