Views: 131
Smo na začetku leta 2022! Tako sem vesel, da je leto 2021 minilo. Lansko leto v tem času smo vsi govorili: »Ja, končno je leto 2020 za nami!!!« Zdaj se bodo stvari izboljšale! Ampak zame je bilo leto 2021 veliko slabše! Ko začenjamo leto 2022, je težko biti optimističen. Število obolelih za covidom je veliko višje, inflacija hitro raste, politični nemiri naraščajo po vsem svetu. Dvomi in frustracije so vsepovsod, doma, v šoli, službi in celo v cerkvi. Zdi se, kot da res potrebujemo kakšno dobro novico.
Zato smo se voditelji Evangelijske krščanske cerkve v Ljubljani odločili, da bomo v letu 2022 skupaj preučevali Evangelij po Marku. Beseda evangelij dobesedno pomeni dobra novica.
Če bi svet vprašali, kaj je evangelij, bi dobili veliko napačnih prepričanj.
Najpogostejša predstava, kaj je evangelij, bi bila verjetno tale. Na eni strani je zemlja in tukaj sem jaz. Ta črta (ki sem jo narisal) pa je moje življenje. V tem življenju lahko živim dobro ali slabo. In Jezus je eden od ljudi, ki mi je prišel pokazat, kako lahko živim dobro. Skušam živeti dobro, občasno pa padem in delam napake (krivulja na listu papirja gre enkrat nad črto, drugič pod njo). Upam, da živim dovolj dobro, da bom na koncu življenja šel v nebesa. Ljudje gredo na koncu življenja v nebesa ali v pekel. Večina upa, da bo šla v nebesa – odvisno od tega, kako živimo svoje življenje. Jezus pa je prišel, da bi nam pokazal, kako živeti življenje. Ali je to evangelij? To ni evangelij, kajne? Pravzaprav je zelo daleč od tega, kar Sveto pismo pravi, da je evangelij.
Če bi želeli spremeniti to sliko, kako bi jo spremenili? Kot protestanti bi rekli, da na tej črti življenja nekaj manjka. Na neki točki v življenju mora človek priti h križu, ker smo vsi grešili. Potem pridemo h križu in se pokesamo svojih grehov ter dobimo odrešenje. Na tej točki v življenju dobim vstopnico za nebesa. To je res dobra novica, a ne? Zagotovo vem, kam bom šel po smrti. Moje vprašanje je, ali je to res. Ja, res je. Ali je to evangelij? Mogoče je to del evangelija, vendar ni celoten evangelij.
Poglejmo, kaj pravi Evangelij po Marku.
»Začetek evangelija Jezusa Kristusa …« (1,1)
Takoj nam pove namen te knjige – cela knjiga govori dobro novico Jezusa Kristusa … in to je njen začetek.
Kje se torej evangelij začne? V. 2–3: »… kakor je zapisano pri preroku Izaiju: Glej, pošiljam svojega glasnika pred tvojim obličjem, ki bo pripravil tvoj pot. Glas vpijočega v puščavi: Pripravite Gospodovo pot, zravnajte njegove steze!« Kaj? Pravi, da bo govoril o Jezusu. Takoj nas odpelje 700 let nazaj k preroku Izaiju. Pove nam, da se je ta zgodba začela veliko prej. Prvo Petrovo pismo 1,20 nam pove, da se je ta zgodba oz. evangelij začel že pred stvarjenjem sveta.
Kaj je bilo rečeno v Izaiju o tem evangeliju? Vidimo, da bo prišel glasnik, ki bo napovedal prihod novega kralja in pripravil pot zanj za njegov prihod. V tistih časih ni kralj nikoli prišel, ne da bi ga prej napovedali. To drži še danes. Če bi prišel predsednik države, bi njegov prihod napovedali. Glasnik gre vedno pred kraljem.
V. 4 nam predstavi tega glasnika/sla – to je Janez Krstnik. »Tako se je pojavil Janez Krstnik.«
Imamo glasnika, ki pravi, da dobra novica prihaja! Kaj pa je dobra novica?
Ugotovimo lahko prav od Jezusa. Preskočimo nekaj vrstic in izvedeli bomo.
»Ko pa je bil Janez izročen, je šel Jezus v Galilejo. Oznanjal je Božji evangelij …« (v. 14a)
Zdaj vidimo, da nam bo Jezus povedal, kaj je dobra novica.
»Oznanjal je Božji evangelij in govoril: ›Čas se je dopolnil in Božje kraljestvo se je približalo. Spreobrnite se in verujte evangeliju!‹« (v. 14b–15)
Ali to zveni kot dobra novica? To ne zveni kot najboljša novica. Spreobrnite se in verujte? Tako bi se morali odzvati na dobro novico; dobra novica pa je zapisana pred tem. Poglejmo …
»Čas se je dopolnil.« (v. 14a) To nam da zelo pomembno informacijo. Karkoli se dogaja, je izpolnitev vse zgodovine do zdaj. Vse, kar se je zgodilo pred tem, vodi do tega trenutka: »Božje kraljestvo se je približalo.« (v. 14b)
Da bi razumeli, kako pomembno je to, moramo razumeti, kaj pomeni Božje kraljestvo in kaj bi poslušalci razumeli pod »dobro novico«. To je bila radikalna, pretresljiva novica za poslušalce.
(Ste pripravljeni na globoko teologijo? Pripnite si varnostne pasove.)
Vprašali se bomo, kaj je Božje kraljestvo. Zanj Sveto pismo uporablja dva izraza: Božje kraljestvo in nebeško kraljestvo. Matej uporablja oba izraza enakovredno.
Imamo Božje kraljestvo oz. nebeško kraljestvo, ki se je približalo.
Kje najprej vidimo izraz »nebo« oz. »nebesa« v Božji zgodbi?
V Prvi Mojzesovi knjigi 1,1. Prav na začetku Svetega pisma piše: »V začetku je Bog ustvaril nebo in zemljo.« To je zelo pomembno, da razumemo. Na začetku je Bog ustvaril nebo in zemljo. Nebo oz. nebesa niso bila nek drug kraj, ampak dimenzija, v kateri prebiva Bog. Zemlja pa je zemlja, na kateri živimo. Na tej zemlji je bil edenski vrt. Zanimivo je, da je bilo veliko gibanja, premikanja med tema dvema krajema. Oba kraja sta bila popolnoma sveta, čista. Nista bila ločena drug od drugega. Bog je hodil s človekom v vrtu in se družil z njim. Potem se je nekaj zgodilo, tudi v Prvi Mojzesovi knjigi, v 3. poglavju. Človek je rekel, da ne želi tega kraljestva, da želi imeti svoje kraljestvo. Želimo biti kralji sami sebi. Želimo izbirati svoje poti. Nato vidimo, da je greh vstopil na svet. Ob tem vidimo tudi posledice tega uporništva: bolezni, zloraba, strti odnosi, smrt, vse, kar je slabo. Zanimivo je, da imate verjetno prijatelje, ki pravijo: »Če je Bog ustvaril svet in če je dober, zakaj je na svetu toliko zla? Zakaj nedolžni trpijo? Zakaj imamo covid?« To je vse posledica uporništva Bogu in da je človek rekel, da želi biti sam svoj kralj.
A zgodba se nadaljuje. Čeprav sta zdaj ta svetova ločena, si začne Bog prizadevati, da bi se vrnil v naš svet. Vidimo, da obstajajo mesta, kjer se ta dva svetova sekata. In kje bi se ta svetova, kjer prebiva Bog in kjer prebiva človek, v Stari zavezi združila? V templju. Zanimivo je, da je tempelj kraj, kjer se človek vrne v Božjo prisotnost. Na hitro si poglejmo, kako je bil tempelj zgrajen. Zunanje dvorišče je bilo namenjeno poganom, to je tebi in meni. Prišla bi lahko samo do sem. Potem je bilo dvorišče za vse Izraelce, tudi za ženske. V naslednji del so lahko vstopili moški. Temu je sledil prostor za duhovnike, nato Sveto in Presveto. Kaj vidimo, ko se skušamo vse bolj približati Bogu? Čedalje manj ljudi se mu lahko približa. Zanimivo je, da je lahko v Presveto vstopil samo en človek, samo enkrat na leto. Pred vstopom se je moral pripraviti, da je lahko prinesel žrtve za vse ljudi, ki so bili zunaj. Tudi samega sebe je moral pripraviti. Moral je biti moralno čist. Za evangelij je zelo pomembno, da je moral biti tudi obredno čist. Moralno čist: ni smel grešiti. Obredno čist: ni se smel dotakniti trupla, nečistih živali, prostitutk, krvaveče žene, ni se smel dotakniti gobavcev in nikogar, ki je bil nečist. Nečistost se je širila!
Če si oblečem bela oblačila in grem teč po blatnem igrišču, ali igrišče postane čisto? Ne. Kaj se zgodi? Ravno obratno. Moja oblačila postanejo blatna. Zato véliki duhovnik ni mogel vstopiti v Presveto, če je bil obredno nečist. V Stari zavezi so vsi hoteli iti z grešne zemlje v Božjo prisotnost. In ko so se mu vse bolj približevali, jih je bilo vse več izključenih. Jezus pa reče nekaj šokantnega, kar vse obrne na glavo: »Božje kraljestvo se je približalo.«
Jezus s to izjavo postavlja vso zgodovino na glavo. Namesto da bi človek skušal vstopiti v kraljestvo, se kraljestvo približa človeku, in sicer v osebi Jezusa!
Marko v celi knjigi povezuje Božje kraljestvo z Jezusom Kristusom.
Vidimo, da ta novi Kralj vstopa v naš svet in se dotika nečistih stvari. Kaj se zgodi, ko to stori? Običajno bi véliki duhovnik postal nečist, tako kot moja oblačila na blatnem igrišču. Zgodi pa se ravno obratno.
Poglejmo si nekaj zgodb v 1. poglavju Evangelija po Marku.
Najprej se Jezus sreča z možem, ki ima nečistega duha. Potem z ženo, ki je bolna, in se je dotakne. Poglejmo še vrstico 40.
»K njemu je prišel gobavec in ga na kolenih prosil: ›Če hočeš, me moreš očistiti.‹ Zasmilil se mu je, iztegnil je roko, se ga dotaknil in mu rekel: ›Hočem, bodi očiščen!‹ Gobe so takoj izginile in bil je očiščen.« (v. 40–42)
Reče očistiti, ne ozdraviti. To je bil glavni problem. Bil je nečist. Jezus ga je očistil.
Vidimo popoln preobrat v vsej zgodovini!
Kralj je prišel in se dotika tega, kar je nečisto. Namesto da bi sam postal nečist, očisti človeka in mu v tem procesu prinese ozdravljenje. Vidimo, da se je dotaknil gobavca. Dotaknil se je žene, ki je 14 let krvavela. Dotaknil se je mrtvih, jih prijel za roko – in kaj se je zgodilo? Obudil jih je v življenje. Vse je ravno obratno. Božje kraljestvo se je približalo in on je kralj, ki je prišel! To bomo videli skozi celoten Evangelij po Marku. Videli bomo, kaj naredi Božje kraljestvo v tem svetu. Zdaj imamo namesto templja kralja. On vstopi v ta svet, poln greha, se ga dotakne in ustvari mesta popolne čistosti. Zgodi se nekaj čudovitega. Jezus pride in to kraljestvo osvaja svet, v katerem živimo. Božje kraljestvo se je približalo in kralj je prišel.
A mogoče celo to ne zveni kot dobra novica. Mogoče pa nočem kralja, ki bi mi vladal. Ni mi všeč, če mi nekdo vlada. Ni mi všeč, vse odkar sem bil še deček. Tudi zdaj mi ni všeč. Ali je to res dobra novica, da imamo kralja?
Kaj mislite, katera oblika vladanja je najboljša? Socializem, demokracija, komunizem, anarhizem, kraljevina? Katera oblika je najboljša? Odvisno. Demokracija ne deluje, ker smo grešniki. Socializem ne deluje, ker smo sebični. Komunizem ne deluje, ker ne želimo deliti z drugimi, ne želimo imeti skupnosti. Anarhizem tudi ne deluje, ker vsak dela to, kar misli, da je prav. Najboljša je kraljevina. Ampak samo, če imaš dobrega kralja. Samo če je kralj mogočen, pravičen in ljubeč. Samo če postavlja potrebe drugih pred svoje. Takšen kralj je dobra novica, kajne?
Moje vprašanje je, ali je to dobra novica ali dober nasvet. Velikokrat mislimo, da je to dober nasvet. Ampak to je dobra novica: »Nebeško kraljestvo se je približalo.«
Obstaja pa tudi dober nasvet: »Spreobrnite se in verujte evangeliju.«
Kaj pomeni »spreobrniti se«? Odvrnem se od svojega uporništva in se strinjam z Bogom o tem, kaj je prav.
Večina tukaj bi najbrž rekla: »O, to sem že naredil. Spreobrnil sem se in verujem evangeliju. Zdaj imam vstopnico za nebesa.«
A evangelij je veliko več kot to. Res je, da je Jezus rekel, da bodo nekega dne nebesa in zemlja združena, zlo pa bo popolnoma izrinjeno, in sicer v pekel. Ker nam Bog dovoli, da izberemo. Tisti, ki ne bo hotel biti del Božjega kraljestva, bo v peklu. To se bo nekega dne zgodilo. Ampak kaj pa zdaj, kaj pa življenje danes?
Jezus želi, da smo tisti, ki se vsak dan spreobrnemo in verujemo evangeliju. Jezus je popolnoma drugačen kralj. Ko pomislimo na kralja, običajno mislimo na nekoga, ki osvoji, premaga. On pa svoje vladavine nikomur ne vsiljuje.
Spreobrnjenje
Spreobrniti se pomeni, da se odpovem svojemu vladanju nad svojim življenjem. Neham biti sam svoj kralj. Kralj svojega časa, kralj svojega denarja, kralj svoje spolnosti, kralj svojega telesa, kralj svojega jezika, kralj svojih odnosov … Čeprav smo odrešeni, je toliko področij v našem življenju, kjer želimo sami vladati. Želimo se sami odločati. To je lahko slika mojega življenja na zemlji. Jezus je postal moj kralj, vem, da imam vstopnico za nebesa, vprašanje pa je, koliko vladavine bom prepustil Jezusu nad svojim življenjem. Rečem lahko: »Jezus, želim, da imaš ti nadzor nam mojim časom. Želim, da imaš ti nadzor nad mojim denarjem. In nad mojimi mislimi.« Spreobrnem se od hudega in od tega, da sam vladam v svojem življenju. Evangelij pomeni, da je kralj prišel. Približal se nam je. Želi se nas dotakniti. Želi ozdraviti ta mesta v našem življenju.
Mogoče se sprašujete: »Ali si prepričan, da je to dobra novica – zdi se, kot da preveč izgubim. Ali si prepričan, da je Jezus dovolj mogočen, dovolj dober, dovolj ljubeč?«
Odgovor je pred nami. Tukaj je dokaz – miza z Gospodovo večerjo. Ali je dovolj ljubeč? (Žrtvoval je svoje življenje za nas.) Tega se bomo spominjali, ko bomo delili njegov kruh in njegovo vino. Spominjali se bomo, da je Bog dal svojega Sina za nas. Kakšen kralj to stori? Ali je dovolj dober? (Bil je povsem brez greha, ko je dal svoje življenje za vsakega od nas.) Ali je dovolj mogočen? (Premagal je smrt in vstal od mrtvih.)
Tema naše cerkve za današnje leto je »Pridi k življenju« … Pridi k Jezusu.
Želim vam prinesti življenje! Kralj bi rad osvojil tvoje in moje življenje. Ampak samo, če mu to dovolimo. Samo če se spreobrnemo in verujemo evangeliju. Ko to storimo, se nas dotakne. In namesto da bi on postal umazan, postanem jaz čist in sem ozdravljen. To priložnost imamo danes, ko pridemo k mizi, h Gospodovi večerji. Da se nas dotakne. Da dovolimo njegovi krvi, da nas opere do čistega. Sveto pismo pravi, da preden kdo pride h Gospodovi večerji, mora preiskati samega sebe. Ne, da se preiščem, ali sem vreden, da pridem, ker ni nihče vreden. Želi, da preiščemo dve stvari. Prva je: »Ali je on tvoj kralj? Ali si sprejel njegov dar odpuščanja?« Potem te vabi, da prideš. Če pa tega še nisi storil, te vabi, da prideš zdaj, da mu rečeš: »Jezus, želim, da si moj kralj.«
Večina izmed vas pa bo verjetno preiskala drugo stvar. Ali obstajajo področja v vašem življenju, ki niso pod Jezusovo vladavino? Na katerem področju v vašem življenju ni kralj Jezus, ampak ste sam svoj kralj? Ko prihajate h Gospodovi večerji, se spreobrnite in verujte dobri novici! Nebeško kraljestvo se je približalo. V osebi Jezusa Kristusa. Naj on vlada v naših srcih.
Josh Patty